Het gratis dagblad Sp!ts gaat op in zijn evenknie Metro en verschijnt in oktober dit jaar voor het laatst.

Dat meldde eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) maandag. Daarmee telt Nederland straks nog maar één gratis krant.

Nederland maakte eind jaren 90 kennis met het fenomeen met de lancering van Metro en Spits. In 2007 kwamen daar De Pers en DAG bij. De Pers hield het vijf jaar vol, terwijl DAG na anderhalf al van het toneel verdween. Nu verdwijnt dus ook Sp!ts.

Meer adverteerders trekken

De oplage van de vernieuwde Metro wordt volgens TMG opgevoerd naar 510.000 exemplaren per dag. Daarbij wordt de krant dan uitgebreid met de “meest gewaardeerde onderdelen” van Sp!ts. TMG nam Metro in augustus 2012 over en was daarvoor al de uitgever van Sp!ts.

TMG verwacht met één grote, gratis krant meer adverteerders te kunnen trekken, dan met twee titels die elkaar op de treinstations beconcurreren. "We krijgen zo met De Telegraaf en Metro posities nummer één en twee in handen op de landelijke krantenmarkt'', zei TMG-directeur Frank Volmer tegen het ANP. "Dat biedt heel veel mogelijkheden om de titels verder uit te bouwen, ook online.''

Gevolgen voor personeel

Dagblad De Telegraaf zal, zoals eerder aangekondigd, vanaf het vierde kwartaal overgaan op tabloid. Met twee grote titels op hetzelfde, kleinere formaat denkt TMG dat het voor adverteerders makkelijker wordt een veel groter publiek te bereiken met hun campagnes. De almaar dalende advertentieomzet van TMG zou daarmee kunnen stabiliseren of zelfs kunnen groeien, aldus de directeur.

Volgens Volmer is nog niet aan te geven welke gevolgen de fusie van de dagbladen heeft voor het personeel. Tot een grote reorganisatie lijdt het volgens hem echter niet, aangezien er bij de aankoop van Metro al banen werden geschrapt.

Journalistieke kaalslag

In de zomer van vorig jaar werden de redacties van beide kranten al samengevoegd. Alle overige afdelingen van Metro werden verder geïntegreerd binnen de bestaande afdelingen van TMG, waarbij de volledige integratie van het bedrijf in december vorig jaar werd afgerond.

Journalistenvakbond NVJ zegt in een reactie dat het lijkt of er sprake is van een journalistieke kaalslag. Volgens een woordvoerster moet de toekomst uitwijzen of een gratis ochtendkrant haalbaar is. "Er komen steeds minder advertenties in kranten omdat adverteerders meer doen op internet.''

De NVJ vindt dat Metro past in het portfolio van TMG en hoopt dat het concern wil investeren in de krant, maar heeft wel zorgen over de werkgelegenheid.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl